Przejdź do treści
Strona główna » Aktualności » Luty w Instytucie Grotowskiego

Luty w Instytucie Grotowskiego

W lutym, Instytut im. Jerzego Grotowskiego zaprasza na kolejne wydarzenia: pokaz pracy Studia Kokyu, spektakl „The Room” organizowany w ramach Sceny Ukraińskiej oraz IV Półmaraton czytań performatywnych Teatru na Faktach.

Działanie „Trinity – The Letter”
7.02.202528.02.2025 | 11.04.2025 | 30.05.202513.06.2025

pt. 7.02.202528.02.2025, godz. 19:00
Muzeum Architektury we Wrocławiu (ul. Bernardyńska 7)

pt. 11.04.202530.05.202513.06.2025, godz. 14:00
Studio na Grobli Instytutu Grotowskiego

W języku angielskim
Czas trwania: 55 minut
Po pokazie odbędzie się rozmowa z członkami i członkiniami Studia Kokyu (w językach polskim i angielskim)


„Działanie «Trinity – The Letter»” to najnowsza praca Studia Kokyu. Powstała w ramach projektu edukacyjno-badawczego „Praktykowanie działania”, prowadzonego przez Przemysława Błaszczaka.

Pierwsza faza projektu miała miejsce od połowy lutego do końca czerwca 2024 roku. W „Działanie…” była już wówczas zaangażowana międzynarodowa grupa performerek i performerów, którą tworzyli: David Fonta, Hakan Kargidanoglu, Rafaella Kavasi, Katarzyna Serafin oraz Julia Zhaglina.

Pytania o precyzję działań oraz indywidualną technikę stanowiły punkt wyjścia do pracy warsztatowej. Literacką inspiracją był „Hymn o perle”, fragment apokryficznych „Dziejów Tomasza” pochodzący z III wieku, którego tytułowa perła jest symbolem rzeczywistości transcendentalnej. Performerki i performerzy wyrastający z różnych kultur, zainspirowani historią i przekazem zawartym w tym tekście, pracowali zarówno na poziomie działań fizycznych, jak i w wymiarze akcji wokalnych.

We wrześniu 2024 roku rozpoczął się kolejny etap projektu, który będzie trwać do końca czerwca 2025 roku. We wrześniu do grupy osób performerskich dołączyli: Eirini Arvaniti, Anna Bakhtina, Alena Cieplá, Luca Citarelli, Stefania Giammarino, Iza Jem, Eleftheria Konstantopoulou, David Llewellyn, Jacopo Storti oraz Dominika Zachoszcz. Efektem wspólnej pracy była premiera „Działania «Trinity – The Letter»”, która odbyła się w listopadzie 2024.

Po tym wydarzeniu Studio Kokyu wróciło do swojej codziennej praktyki, a z początkiem roku 2025 chce dzielić się jej rezultatami w trakcie regularnych spotkań.


Prowadzenie projektu: Przemysław Błaszczak
Działający: Eirini Arvaniti, Anna Bakhtina, Alena Cieplá, Luca Citarelli, David Fonta, Stefania Giammarino, Iza Jem, Hakan Kargidanoglu, Rafaella Kavasi, Eleftheria Konstantopoulou, David Llewellyn, Katarzyna Serafin, Jacopo Storti, Dominika Zachoszcz, Julia Zhaglina

Wstęp wolny, obowiązują zapisy: studiokokyu@gmail.com

  • Na spotkanie 7.02.2025 do 5.02.2025
  • Na spotkanie 28.02.2025 do 26.02.2025

W tytule wiadomości należy wpisywać: „Spotkanie w pracy – zgłoszenie”.
Liczba miejsc jest ograniczona, decyduje kolejność zgłoszeń.

The Room | Кімната
15.02.2025

Spektakl Oleny Hrabiny i Daryny Yurchenko | Вистава Олени Грабіни та Дарини Юрченко
W ramach Sceny Ukraińskiej |  У рамках Української Cцени

[PL]

sob. 15.02.2025, 17:00, 19:30
Sala Teatru Laboratorium Instytutu Grotowskiego

W języku ukraińskim, z napisami w języku polskim
Czas trwania: 45 minut

Bilety: 30/40 złotych

Uwaga! Spektakl przeznaczony dla widzów w wieku 15+.
Po spektaklu o 19:30 odbędzie się spotkanie z twórczyniami (w języku ukraińskim, z tłumaczeniem na język polski)

Spektakl „The Room” jest sensualną i oniryczną podróżą. Odbywając ją, twórczynie – Olena Hrabina i Daryna Yurchenko – próbują określić emocjonalną więź człowieka ze swoim domem, a także to, jak kształtuje nas utrata ukochanego miejsca.

Performerki, wykorzystując różne przedmioty, próbują ożywić pokoje zachowane w zakamarkach swej pamięci. Chcą w ten sposób dostrzec zawiłości najskrytszych zakątków własnego istnienia, usłyszeć dźwięki i znaleźć słowa – aby przywrócić to, co ważne i kruche.

Spektakl powstał w ramach programu „DACH” w Festspielhaus Hellerau w Dreźnie. W lipcu 2023 roku był po raz pierwszy prezentowany jako work in progress podczas letniego festiwalu ukraińskiej sztuki niezależnej „Nebenan/Поруч”. Premiera ukończonego spektaklu odbyła się w lutym 2024 roku w Projekttheater Dresden. Produkcja uzyskała wsparcie Goethe-Institut i organizacji Artists at Risk, a także Miasta Drezno.


Olena Hrabina jest aktorką i reżyserką. W latach 2012–2013 pracowała jako aktorka i asystentka reżysera w Ludowym Teatrze Horliwka w Ukrainie. W 2017 roku uzyskała dyplom aktorki teatru lalek na Wydziale Teatralnym Narodowego Uniwersytetu Artystycznego im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie. W tym też czasie założyła Teatr SLON, w którym występowała. Do 2022 roku była członkinią zespołu Charkowskiego Państwowego Akademickiego Teatru Lalek. Grała w tragediach, komediach, dramatach i spektaklach eksperymentalnych, m.in. Ofelię w „Hamlecie” Williama Szekspira oraz Louison w „Chorym z urojenia” Molière’a. W 2022 roku przeniosła się do Niemiec z powodu pełnoskalowej inwazji Rosji na Ukrainę. W 2023 roku kontynuowała naukę i otrzymała tytuł magistry reżyserii teatru lalek. Jej spektakle „Czarny Śnieg” oraz „The Room” były prezentowane na scenach drezdeńskich – w Festspielhaus Hellerau oraz w Projekttheater Dresden. Produkcje te były wspierane przez Goethe-Institut i Miasto Drezno. Olena Hrabina w swojej twórczości łączy teatr fizyczny z teatrem lalek, eksperymentuje, szuka emocjonalnej głębi.

Daryna Yurchenko jest aktorką. W 2017 roku ukończyła Narodowy Uniwersytet Artystyczny im. Iwana Kotlarewskiego w Charkowie na kierunku teatr lalkowy. W latach 2021–2022 współpracowała z niezależnym teatrem „Публіцист” w Charkowie. W 2022 roku z powodu agresji Rosji na Ukrainę przeprowadziła się do Niemiec, gdzie obecnie pracuje jako aktorka teatru lalkowego, realizując własne projekty. W latach 2022–2023 uczestniczyła w programie „DACH” w Festspielhaus Hellerau w Dreźnie. Stworzyła wówczas krótki film lalkowy o emocjach związanych z pełnoskalową inwazją Rosji na Ukrainę. Wideo to było próbą znalezienia sposobu, aby mówić o tych trudnych uczuciach z dziećmi i dorosłymi. W tym czasie wzięła udział w spektaklach realizowanych w ramach programu rezydencyjnego „UNIMA” w FITZ Theater of Animated Forms (Stuttgart) oraz w Leipzig Westflügel (Lipsk). W 2023 roku wraz z zespołem Oleny Hrabiny i Anastasii Stetsenko pracowała nad spektaklem „The Room”, którego premiera miała miejsce w lutym 2024 roku w Projekttheater Dresden. Wiosną 2024 roku zorganizowała sesję networkingową w przestrzeni artystycznej Hole of Fame w Dreźnie oraz wieczór fundraisingowy poświęcony ukraińskim filmom krótkometrażowym.

[UA]

сб 15.02.2025, 17:00, 19:30
Зала Театру Лабораторія Інституту Гротовського

Українською мовою, з польськими субтитрами
Квитки: 30/40 злотих

Тривалість: 45 хв

Від 15 років

Після вистави о 19:30 відбудеться зустріч з творчинями (українською мовою з перекладом на польську).

Вистава «Кімната» — це чуттєва та мрійлива подорож під час якої творчині – Олена Грабіна та Дарина Юрченко – намагаються визначити емоційний зв’язок між людиною та домом, а також те, як втрата улюбленого місця формує кожного з нас.

Виконавиці за допомогою різноманітних предметів намагаються оживити кімнати, що збереглися в закутках їхніх спогадів. Таким чином вони хочуть побачити хитросплетіння найпотаємніших куточків власного існування, почути звуки та знайти слова – щоб відновити те, що є важливим і крихким.

Вистава створена в рамках програми «DACH» у Festspielhaus Hellerau у Дрездені. У липні 2023 року її вперше презентували як незавершену роботу під час літнього фестивалю українського незалежного мистецтва «Nebenan/Поруч». Прем’єра завершеної вистави відбулася в лютому 2024 року в Projekttheater Dresden. Постановка була підтримана Goethe-Institut та організацією «Artists at Risk», а також містом Дрезден.


Олена Грабіна – актриса і режисерка. У 2012–2013 роках працювала актрисою та асистенткою режисера в Національному театрі в Горлівці в Україні. У 2017 році отримала диплом актриси театру ляльок театрального факультету Харківського національного університету мистецтв імені Івана Котляревського. У той час вона також заснувала театр СЛОН, в якому виступала. До 2022 року була учасницею трупи Харківського державного академічного театру ляльок. Вона грала в трагедіях, комедіях, драмах та експериментальних п’єсах, зокрема: Офелію в «Гамлеті» Вільяма Шекспіра і Луїзон в «Уявному хворому» Мольєра. У 2022 році вона переїхала до Німеччини через повномасштабне вторгнення Росії в Україну. У 2023 році продовжила навчання та здобула ступінь магістра режисури театру ляльок. Її вистави «Чорний сніг» і «Кімната» були представлені на сценах Дрездена – у Festspielhaus Hellerau та в Projekttheater Dresden. Ці постановки були підтримані Goethe-Institut та містом Дрезден. Олена Грабіна у своїй роботі поєднує фізичний театр із театром ляльок, експериментує та шукає емоційну глибину.

Дарина Юрченко – актриса. У 2017 році закінчила навчання у Харківському національному університеті мистецтв імені Івана Котляревського за спеціальністю «Театр ляльок». У 2021-2022 рр. співпрацювала з незалежним театром «Публіцист» у Харкові. У 2022 році через агресію Росії проти України переїхала до Німеччини, де зараз працює актрисою театру ляльок, реалізовуючи власні проєкти. У 2022–2023 роках брала участь у програмі «DACH» у Festspielhaus Hellerau у Дрездені. Тоді вона створила короткий ляльковий фільм про емоції, пов’язані з повномасштабним вторгненням Росії в Україну. У цей час вона брала участь у виставах, створених у рамках програми резиденції «UNIMA» у FITZ Theater of Animated Forms (Штутгарт) і в Leipzig Westflügel (Лейпциг). У 2023 році разом із командою Олени Грабіної та Анастасії Стеценко працювала над виставою «Кімната», прем’єра якої відбулася у лютому 2024 року в Projekttheater Dresden. Навесні 2024 року вона організувала нетворкінг-сесію в мистецькому просторі Hole of Fame у Дрездені та вечір збору коштів, присвячений українським короткометражним фільмам.

IV Półmaraton czytań performatywnych Teatru na Faktach
22.02.2025

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki
Uwaga! Aby uczestniczyć w całości wydarzenia, należy pobrać bezpłatne wejściówki na każdy blok półmaratonu.

Półmaraton będzie transmitowany na żywo na profilu Instytutu Grotowskiego na Facebooku

Od 16 lat, wstęp na wybrane czytania od 18 lat

W trakcie czwartego półmaratonu być może zobaczycie zupełnie obcy Wam kraj. Dlatego właśnie słowo „nowe” stało się motywem przewodnim tegorocznego wydarzenia. My, twórcy dokumentalnych opowieści, staramy się ciągle zadawać te najwłaściwsze i najwrażliwsze pytania.

Podczas czwartej edycji półmaratonu przedstawionych zostanie trzynaście poruszających historii.

Będziemy towarzyszyć pasażerom trans-busiku połączonego jednym marzeniem: by stać się w pełni sobą. Przyjrzymy się społeczności osób zafascynowanych chemseksem, którą tworzą tancerze, prawnicy, ekonomiści – zwykli ludzie. Wyprawa pewnej Ukrainki do kraju dzieciństwa, na Syberię, po prochy bliskiej osoby stanie się istną odyseją. Opowieść o dziecku-pingwinie, snuta z perspektywy zajmującej się nim matki, odkryje przed wami samotność opiekunki niepełnosprawnej osoby. Będziemy gonić uciekające z zakonu zakonnice, by zobaczyć, jak dzięki sile własnej determinacji wydobywają się z lat izolacji. Zwierzenia człowieka uzależnionego od BDSM staną się podstawą historii o poszukiwaniu miłości. Żałoba matki młodej samobójczyni i próba pogodzenia się z niezrozumiałą tragedią odsłoni przed Wami najstraszniejsze zakamarki internetu. Nie zabraknie też pełnej spokoju i zrozumienia opowieści o prawdziwej miłości odzyskanej po latach. Opowiemy też o nastolatkach wykorzystywanych przez dojrzałych mężczyzn i często zastępujących im nieobecnych ojców, co położy się cieniem na ich przyszłym życiu. Dziecko osób Głuchych zostające rodzicem osoby Głuchej będzie na waszych oczach mierzyć się z wykluczeniem i nieznośną ciszą panującą we własnym domu. Będziemy także podążać szlakiem białoruskich uciekinierów oddzielonych od swoich domów i rodzin przez okrutny reżim. Wsiądziemy także do karetki, w której młoda dziewczyna stanie się ofiarą bezdusznych sanitariuszy.

Czytania performatywne przygotowały osoby uczestniczące w VI edycji kursu Teatru na Faktach.


HARMONOGRAM PÓŁMARATONU:

BLOK I, 15:00
Outsiderzy, Czas trwania: ok. 120 min

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Czytania performatywne prezentowane w pierwszym bloku opowiadają o ludziach wykraczających poza ogólnie pojętą normę, którzy stają przed wyborami niemożliwymi do dokonania, na zawsze definiującymi ich życie.

  • To jest trochę jak posiadanie kota, twórca: Hubert Michalak
  • Cisza, twórczyni: Dominika Laszkiewicz
  • Relacje, twórczyni: Alicja Pietruszka
  • Moje dziecko jest jak pingwin, twórczyni: Anna Piątkowska

BLOK II, 17:30
Pytanie o wolność?, Czas trwania: ok. 150 min

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Czasami o wolność trzeba walczyć do ostatnich sił, innym razem możliwość podjęcia walki   nie istnieje. Podczas czytań performatywnych w bloku drugim skupimy się na odzyskiwaniu i odkrywaniu własnej sprawczości.

  • Na imię miałam Nadzieja, twórczyni: Antonina Weber
  • Wiesz, co jest dobre, twórczyni: Magda Roma Przybylska
  • Na wolności od, twórczyni: Paulina Jagiełło
  • Ja to ja, twórczyni: Julia Kalęba
  • Babcia w ogródku, twórczyni: Olesia Nieżywa

BLOK III, 20:30
Przejście, Czas trwania: ok. 120 min

Wstęp wolny, wymagana rezerwacja bezpłatnej wejściówki

Czytania performatywne w bloku trzecim skupią naszą uwagę na momentach przemiany. W tych opowieściach to głównie wydarzenia i zewnętrzne okoliczności wymuszają na bohaterach nieodwracalne decyzje.

  •  Nie chcę tu być, twórczyni: Łucja Lange
  • Zabawa na działce, twórca: Jan Sarata
  • Rdza, twórczyni: Marta Kowalska
  • Kiedy nie możesz wrócić, twórczyni: Sviatlana Dziadova

Kurator:

Jakub Tabisz jest twórcą spektakli dokumentalnych „Pogranica”, „Nowi”, „Kwarantanna”, „Paraliż. Sprawa Igora Stachowiaka” oraz akcji performatywnej „Bohater.dok”. Był dwukrotnie nominowany (w latach 2019 i 2021) do Wrocławskiej Nagrody Artystycznej, został także wyróżniony tytułem „30 Kreatywnych Wrocławia 2021”. Na co dzień pracuje w Instytucie im. Jerzego Grotowskiego, gdzie prowadzi projekt „Teatr na Faktach”. Jest kuratorem artystycznym festiwalu Teatru na Faktach.

Opiekun artystyczny:

Krzysztof Kopkamieszka we Wrocławiu. Z wykształcenia teatrolog. Reżyser m.in. „Koriolana” uznanego za najlepszy spektakl szekspirowski sezonu 1998/1999 oraz polsko-rosyjskiego spektaklu „1612” (Teatr Ad Spectatores/Teatr.doc) nagrodzonego na gdyńskim Festiwalu Polskich Sztuk Współczesnych R@Port. Tłumacz z rosyjskiego, przełożył kilkanaście dramatów twórców z kręgu „nowej dramy”. W wydawnictwie Słowo/obraz terytoria wydał antologię współczesnego dramatu rosyjskiego „Lepsi!”. Imał się różnych zawodów, obecnie jest dramaturgiem (m.in. współautorem „Ballady o Zakaczawiu”, „Reź”) i scenarzystą (filmy „80 milionów”, „Fotograf”; seriale „Głęboka woda”, „Komisja morderstw”). Wraz z „Teatrem na faktach” został laureatem nagrody „Kreatywny Wrocław”. Wykłada na ASP we Wrocławiu (Katedra Scenografii).

Patronat medialny:
Gazeta Wyborcza Wrocław
Radio Wrocław Kultura
e-teatr.pl
Notatnik Teatralny
dlastudenta.pl
Wrocławski Portal

Matronat społeczny:
Kultura Równości
Stowarzyszenie NOMADA
Fundacja „Za Wolność Waszą i Naszą”
Memoriał Polska
Fundacja HerStory
Centrum Pomocy Siostrom Zakonnym
Kolektyw Chemia
Kolektyw Kobietostan
Instytut Przeciwdziałania Wykluczeniom
Fundacja NAGLE SAMI
Stowarzyszenie „Twórcze_Powiązania”
Teatr Dialogu
Fundacja Prodeste
SKN Badaczy Popkultury „Trickster”
SKN Pisarskie „Słowotok”
SKN Teatrologów ,,Dalej”
SKN Młodej Krytyki
Wydział Ekonomiczno-Socjologiczny UŁ, Uniwersytet Łódzki